BREZPLAČNI FILMSKO-KRITIŠKI KROŽEK ZA DIJAKE IN ŠTUDENTE V SLOVENSKI KINOTEKI

Po poletnem oddihu smo 22. oktobra 2016 otvorili novo sezono filmskega krožka Društva za širjenje filmske kulture KINO! Ostrenje pogleda, ki poteka enkrat do dvakrat mesečno ob izbranih filmskih projekcijah v Slovenski kinoteki. Krožka se redno udeležuje 15 dijakov in študentov, vsake toliko pa se nam pridruži kakšen nov filmski navdušenec. Krožek poteka pod mentorstvom dr. Maje Krajnc, odg. in gl. urednice revije KINO! in izvajalke pedagoškega programa Kino-katedra za srednješolce v Slovenski kinoteki. Mentorica vsak film uvede s predstavitvijo avtorja in filmsko-zgodovinskega ter kulturno-družbenega konteksta, po ogledu filma pa z udeleženci krožka v prostorih Kinotečne kavarne, ob čaju in kavi, z beležkami v rokah živahno in poglobljeno debatiramo o pravkar spoznanem filmskem svetu. Ostrilci krožkarji s seboj prinašajo svoje zapise o filmih, ki smo si jih že ogledali. Besedila skupaj komentiramo, izpopolnjujemo, nazadnje jih objavimo na spletni strani Društva za širjenje filmske kulture KINO!: http://e-kino.si/kino-kritiske-delavnice/krozek, izbrane tekste pa objavljamo tudi v tiskani verziji revije KINO!

Prvo srečanje filmsko-kritiškega krožka Ostrenje pogleda je v Kinotečni sezoni 2016/2017 potekalo 22. oktobra 2016, ko je Slovensko kinoteko zaznamoval 35-mm filmski maraton. Ogledali smo si znameniti film Jaz, črnec (Moi, un noir, 1958) novovalovskega poeta Jeana Roucha in ob njem razgrinjali značilnosti dokumentarističnega sloga cinéma vérité od prvih pojavitev pa vse do danes.

Podobno vajo smo med filmskim maratonom, ki je ponujal zelo raznolik in bogat program (http://kinoteka.si/Files/pdf/1700.pdf), izvedli še z nekaj skupinami dijakov, študentov in učenci, ki obiskujejo krožke na posameznih šolah in gimnazijah v območju MOL. Ogledali smo si npr. še Chaplinova kratka filma ob živi klavirski spremljavi Andreja Goričarja, Vrtoglavico (Vertigo, 1958) Alfreda Hitchcocka itn. 

Naslednje srečanje filmsko-kritiškega krožka je potekalo v soboto, 5. novembra 2016, kjer smo si na programu Kinotečne matineje ogledali film japonskega mojstra animiranega filma Hayaa Miyazakija Princesa Mononoke (Mononoke-hime, 1997) in razpravljali o specifikah japonskega animeja in opusu mojstra Miyazakija, ki skozi izročilo japonske tradicije odkriva univerzalne vrednote ljubezni do sočloveka in okolja, podane skozi danes že kultne podobe, ki jih je Miyazaki ustvaril v znamenitem japonskem Studiu Ghibli.

Krožek se je nadaljeval 19. decembra 2016, ko smo si v sklopu srebrnega platna, ki so ga kurirali nekdanji programski vodje Slovenske kinoteke ob njeni 20. obletnici, ogledali celovečerni film Vlada Škafarja Peterka, leto odločitve (2003). Na krožku smo poglobljeno debatirali o razmerju med dokumentarnim in fikcijo, ki je specifično za ustvarjanje Vlada Škafarja, enega pomembnejših sodobnih domačih filmskih avtorjev.

Naslednje srečanje filmsko-kritiškega krožka je potekalo v januarju. Na Kinotečni matineji 14. 1. 2017 smo si ogledali še en celovečerni film mojstra japonske animacije Miyazakija, Čarovnik Howl in gibljivi grad (Hauru no ugoku shiro, 2004). Obnovili smo znanje o japonskem animeju in v primerjavi z že ogledano Princeso Mononoke razmišljali o specifikah avtorskega izraza Miyazakija ter razmišljali o tematikah, ki jih odpira Čarovnik Howl.

V januarju smo se na filmsko-kritiškem krožku srečali še enkrat, in sicer smo si 31. januarja 2017 ogledali kultni film, posnet po istoimenskem romanu Irwina Welsha, Trainspotting (Danny Boyle, 1996), ki je bil predvajan v okviru Kinotečne retrospektive Teorija filma: uvod skozi čute. V debati, ki je sledila ogledu filma smo razmišljali o življenju mlade, divje nihilistične generacije in zeitgeistu Edinburgha 90ih in se spraševali, kako to, da je film tako aktualen še danes, zanimiv tudi za mlajše generacije, ki tega obdobja neposredno niso doživeli.
V okviru omenjene Kinotečne retrospektive, ki se je odvila v januarju in februarju, je potekal tudi filmsko-kritiški natečaj, ki ga je organiziralo Društvo za širjenje filmske kulture KINO!. Najboljši zapis o enem od filmov iz retrospektive bo dobil posebno knjižno nagrado, ki jo podarja Slovenska kinoteka, za kar se ji še posebej zahvaljujemo.